فناوری اطلاعات چیست؟ انواع، خدمات، مزایا

فناوری اطلاعات حوزه ای است که اطلاعات را برای سازمان ها یا شرکت های بزرگ مدیریت و پردازش می کند. فناوری اطلاعات در حال حاضر مترادف با هر شکلی از ارتباطات و فناوری های دیجیتال است. همه چیز در اختیار فناوری اطلاعات قرار می گیرد، از بررسی ایمیل ها گرفته تا اجرای نرم افزار روی لپ تاپ تا برقراری تماس زوم با همکاران. حتی تجزیه و تحلیل داده های مصرف کننده یا پخش زنده رسانه های اجتماعی نقشی حیاتی در فناوری اطلاعات ایفا می کند.

هزاران دامنه وجود دارد که می توانید از طریق فناوری اطلاعات از آنها استفاده کنید. این یک عنصر اصلی در فعالیت های روزمره ما است. می توان با کمک فناوری اطلاعات به چندین پتانسیل برای ارتقاء شغلی خود دست یافت. اگر به دنبال یک دوره مفید و بهترین دوره فناوری اطلاعات هستید، آموزش حرفه ای IT را بررسی کنید . مطمئناً به شما کمک می کند تا به ارتفاعات عالی در حرفه خود برسید و به طور عمیق درک خواهید کرد که فناوری اطلاعات در کنار دامنه و مزایای فناوری اطلاعات چیست.

فناوری اطلاعات چیست؟

فناوری اطلاعات از سیستم ها یا دستگاه های کامپیوتری برای دسترسی به اطلاعات استفاده می کند. این ترکیبی از اطلاعات و فناوری است. این سیستم مسئول بخش بزرگی از نیروی کار، عملیات تجاری و سایر اطلاعات دسترسی شخصی است که شامل فعالیت های روزانه یک فرد می شود. زندگی روزمره ما را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

این یک فناوری رایج است که توسط هر شرکتی برای ارتقاء مهارت های تجاری خود استفاده می شود. می توان از این هم برای اهداف شخصی و هم برای اهداف تجاری استفاده کرد. شرکت های جهانی به سمت استفاده از فناوری اطلاعات برای مدیریت و نوآوری داده ها مطابق با فرآیندهای خود تمایل دارند. یکی دیگر از نمونه‌های خوب فناوری اطلاعات، فروشندگان بازار کثیف است که از کارت‌خوان‌های تلفن هوشمند برای جمع‌آوری پرداخت‌ها از هنرمندان خیابانی از طریق نام‌های Venmo استفاده می‌کنند. استفاده از صفحه گسترده برای ردیابی هزینه های ماهانه نمونه خوبی از استفاده از فناوری اطلاعات است.

نقش فناوری اطلاعات چیست؟

پس از درک اینکه فناوری اطلاعات چیست، اکنون زمان درک نقش فناوری اطلاعات است. نقش فناوری اطلاعات گسترده است و شالوده ای را برای نیروی کار فعلی هر سازمانی فراهم می کند. از ارتباطات گرفته تا مدیریت داده ها، فناوری اطلاعات نقشی حیاتی در هدایت بهره وری به اوج خود ایفا می کند.

در طول سه تا چهار دهه گذشته، نمونه‌های فناوری اطلاعات شهرت زیادی پیدا کرده‌اند و از کارکردهای اولیه حسابداری و ارتباطات آنالوگ به یک محیط تجاری به شدت دیجیتالی تغییر مکان داده‌اند. از آنجایی که امروزه هر ارتباط تجاری از طریق اینترنت انجام می شود، داده های دیجیتال بخش بزرگی از اطلاعات سازمانی را در بر می گیرد. نقش فناوری اطلاعات و خدمات حفاظت از این داده ها، کاهش خطاها و محافظت از سیستم در برابر هر نوع حمله است.

چرا به فناوری اطلاعات نیاز داریم؟

فناوری اطلاعات نقشی حیاتی در ارتقاء سطح زندگی حرفه ای و شخصی ما دارد. این اوج پایه ارتباطات، فناوری‌ها، نوآوری، پایداری یکپارچه و سایر جنبه‌های مهم است که به شرکت کمک می‌کند تا به پتانسیل کامل خود دست یابد. بنابراین فناوری اطلاعات در سطح شخصی برای ارتباط و برقراری ارتباط با افراد دیگر از طریق بازی کردن، اشتراک گذاری محتوای رسانه ای، خرید و البته اجتماعی بودن استفاده می شود. از دیدگاه شغلی، فناوری اطلاعات مظهر پیشرفت در تجارت و تجارت است. مسئولیت عملیات تجاری در هر صنعتی را بر عهده دارد. فناوری اطلاعات تسلط خود را در همه جا در مراقبت های بهداشتی به بخش های خدمات غذایی، تولید و فروش نشان داده است.

خدمات فناوری اطلاعات چیست؟

در اینجا چند نمونه خوب از خدمات فناوری اطلاعات آورده شده است که می توانید با کمک این نمونه های قابل درک آنها را درک کنید.

  • شبکه: هنگامی که دو یا چند کامپیوتر به صورت بی سیم از طریق کابل متصل می شوند، یک شبکه را شامل می شود.
  • محاسبه: از طریق روش محاسبات یا پردازش داده ها، یکی از جنبه های مهم فناوری اطلاعات است. این به ذخیره سازی داده ها در CPU کمک می کند.
  • ذخیره سازی داده ها: مکانی که اطلاعات در جایی امن و بدون پردازش مستقیم بیان می شود. راه حل های ذخیره سازی مانند درایوهای حالت جامد و پایگاه داده های ذخیره سازی ابری در این درایو گنجانده شده است.
  • امنیت: امنیت سایبری به موسسات کمک می کند تا از داده ها و سایر دارایی های تکنولوژیکی خود محافظت کنند تا از هرگونه دسترسی غیرمجاز نجات یابند.
  • پشتیبانی فنی: برای رفع مشکلات سخت افزاری یا نرم افزاری استفاده می شود. پشتیبانی فنی در درجه اول از باز کردن قفل لپ تاپ تا حل استفاده از شبکه را شامل می شود.

انواع فناوری اطلاعات

در اینجا انواع مختلف فناوری اطلاعات را فهرست کرده ایم. آن ها هستند:

1. محاسبات

محاسبات یک فعالیت هدف گرا شناخته شده است که نیاز به ایجاد ماشین آلات کامپیوتری دارد. این شامل مطالعه و همچنین آزمایش پردازش الگوریتم با توسعه سخت افزار و نرم افزار است. محاسبات شامل جنبه های علمی، مهندسی و بسیاری از جنبه های اجتماعی است.

2. نرم افزار

این نرم افزار شامل مجموعه ای از دستورالعمل ها، داده ها و برنامه هایی است که با کامپیوتر کار می کنند و وظایف خاصی را انجام می دهند. این برعکس سخت افزار است که در درجه اول جنبه فیزیکی کامپیوتر را توصیف می کند.

3. سکوها

این پلتفرم ترکیبی از معماری سخت افزاری و نرم افزاری است. این پایه و اساس مبتنی بر سایر برنامه ها، فرآیندها و فناوری های توسعه یافته است. اینجا جایی است که برنامه های نرم افزاری در درجه اول اجرا می شوند.

4. شبکه ها

شبکه های کامپیوتری در درجه اول به اتصال دستگاه های محاسباتی و تبادل داده ها و منابع با یکدیگر توجه دارند. این شبکه ها از یک سیستم جامع قوانین به نام پروتکل های ارتباطی برای انتقال اطلاعات از طریق فناوری های فیزیکی و سایر فناوری های بی سیم استفاده می کنند.

5. API ها

فرم کامل API، رابط برنامه نویسی کاربردی است. با هر نرم افزاری با عملکرد متمایز سروکار دارد. رابط در این جنبه را می توان قرارداد خدمات بین دو برنامه کاربردی در نظر گرفت. این روش ارتباط بین شبکه ها را از طریق درخواست ها و پاسخ ها تعریف می کند.

6. داده ها

داده بخشی از اطلاعات است که به عنوان یک شکل کارآمد از حرکت یا پردازش ترجمه شده است. با توجه به رسانه های ترجمه امروزی، داده ها نقش مهمی در تبدیل شدن به فرم دیجیتال باینری ایفا می کنند. داده ها را می توان هم به عنوان مفرد و هم به عنوان موضوع جمع پذیرفت.

7. پایگاه های داده

پایگاه داده مجموعه ای سازمان یافته از داده ها یا اطلاعات ساختار یافته است که به صورت الکترونیکی در یک سیستم کامپیوتری ذخیره می شود. توسط سیستم مدیریت پایگاه داده (DBMS) مراقبت می شود.

8. همگام سازی داده ها

همگام سازی داده ها شکلی از میان افزار تعبیه شده است که به برنامه اجازه می دهد تا داده ها را در دو سیستم به طور همزمان به روز کند. این کمک می کند تا مجموعه داده ها یکسان باشند. این سرویس‌ها می‌توانند بر روی انواع روش‌های حمل‌ونقل اجرا شوند که معمولاً نیاز به دانش خاص یا مفهومی از داده‌ها برای همگام‌سازی دارند.

9. ذخیره سازی داده ها

این شامل حفظ اطلاعات با استفاده از فرم‌های توسعه‌یافته فناوری اطلاعات و در دسترس قرار دادن آن در صورت صلاح‌دید است. ذخیره سازی داده به ضبط رسانه و نگهداری داده ها با استفاده از رایانه یا دستگاه های دیگر اشاره دارد.

10. تجزیه و تحلیل

Analytics در مکان‌های مختلف هوش تجاری و برنامه‌های کاربردی که به این ابتکارات مربوط می‌شوند، اصطلاح متنوعی دارد. فرآیند تجزیه و تحلیل اطلاعات با کمک یک دامنه خاص به عنوان تجزیه و تحلیل وب سایت، یکی از جنبه های مهم فناوری اطلاعات شناخته می شود.

11. تحویل محتوا

تحویل محتوا شاخه ای از توزیع، تحویل و ذخیره محتوا است. این خدمات کپی کردن صفحات در یک وب سایت و پراکندگی جغرافیایی در سرور هنگام درخواست صفحه است، بنابراین به صورت پویا محتوای صفحه ارائه شده را از نزدیکترین سرور شناسایی می کند.

12. مدیریت محتوا

مدیریت محتوا شامل قالب‌ها، رویه‌ها و قالب نرم‌افزار استانداردی است که بازاریابان و پروکسی‌های آنها را قادر می‌سازد. این پراکسی ها به تولید و مدیریت متن، گرافیک، تصاویر و صدا در کنار ویدیو برای صفحات فرود وب، وبلاگ ها و مخازن اسناد کمک می کنند.

13. نظارت

این فرآیند جمع‌آوری معیارهای مربوط به عملیات فناوری اطلاعات با سخت‌افزار و نرم‌افزار محیطی است که تضمین می‌کند هر عملکردی همانطور که انتظار می‌رود برای پشتیبانی از برنامه‌ها و سایر خدمات انجام می‌شود.

14. پردازش رویداد

اینها محاسباتی هستند که وقتی رویدادها در سیستم هایی گزارش می شوند که رویدادهای مبتنی بر محیط را مشاهده می کنند یا به آنها گوش می دهند، عملیات انجام می دهند. خواندن، ایجاد و تبدیل نمونه های خوبی از پردازش رویداد هستند.

15. اتوماسیون فرآیند

این اتوماسیون فناوری اطلاعات با ایجاد نرم افزار و سیستم هایی برای جایگزینی هر روش تکرارپذیر سروکار دارد. این نیز مسئول کاهش مداخله دستی است. این به تسریع تحویل زیرساخت‌ها و برنامه‌های فناوری اطلاعات با پردازش خودکار فرآیندهای دستی که قبلاً نیاز به لمس انسان داشتند، کمک می‌کند.

16. پردازش معاملات

پردازش تراکنش یک سبک پردازش شناخته شده است که معمولاً توسط سرور بزرگی از رایانه ها انجام می شود که از برنامه های تعاملی پشتیبانی می کند. در پردازش تراکنش، کار به عملیات انفرادی، غیرقابل تقسیم و سایر روش های تراکنش تقسیم می شود.

17. هوش مصنوعی

این شبیه سازی هوش انسانی است که توسط ماشین ها پردازش می شود، به ویژه در مورد سیستم های کامپیوتری. کاربردهای خاص هوش مصنوعی عبارتند از سیستم های خبره، پردازش زبان طبیعی، تشخیص گفتار و بینایی ماشین.

18. رایانش ابری

به زبان ساده، رایانش ابری روش ارائه خدمات محاسباتی است. این شامل ذخیره سازی سرور در کنار پایگاه داده ها و تجزیه و تحلیل نرم افزارهای شبکه و اطلاعات است. این نوآوری سریعتر و منابع انعطاف پذیر و صرفه جویی در مقیاس را ارائه می دهد.

19. ارتباطات

ارتباطات نقشی حیاتی در فناوری اطلاعات ایفا می کند. این چتری است که شامل هر وسیله ارتباطی شامل بخش‌های تلویزیون، تلفن‌های همراه، سخت‌افزار رایانه و شبکه، سیستم‌های ماهواره‌ای و بسیاری موارد دیگر می‌شود. همچنین سایر خدمات مرتبط با این برنامه ها را به طور گسترده در بر می گیرد.

20. امنیت سایبری

امنیت سایبری از سیستم های متصل به اینترنت برای داده های سخت افزاری و نرم افزاری در برابر تهدیدات سایبری محافظت می کند. بنابراین، افراد و سایر شرکت ها از این روش برای محافظت از خود در برابر دسترسی غیرمجاز به مراکز داده و سایر سیستم های رایانه ای استفاده می کنند.

21. زیرساخت

زیرساخت به سیستم‌های سخت‌افزار و نرم‌افزاری گفته می‌شود که مؤلفه‌های نرم‌افزاری را برای پشتیبانی از تحویل سیستم‌های تجاری با کمک هر رویه‌ای که مبتنی بر فناوری اطلاعات است، تسهیل می‌کند.

22. اینترنت اشیا

اینترنت اشیا یا اینترنت اشیا شبکه جمعی از دستگاه‌های متصل و فناوری است که به برقراری ارتباطات مؤثر بین دستگاه‌ها و ابر کمک می‌کند.

23. یادگیری ماشینی

این شاخه از هوش مصنوعی و علوم کامپیوتر بر استفاده از داده ها و الگوریتم های دیگر برای تقلید از یادگیری انسان تمرکز می کند و در نتیجه دقت را بهبود می بخشد.

24. نگهداری و تعمیر

این امر پایداری محصول یک عملکرد خاص را تضمین می کند و تضمین می کند که در طول چرخه عمر عملیاتی آن دوام می آورد. این به متخصصان فناوری اطلاعات کمک می کند تا محصولات را با نهایت دقت مدیریت کند و امنیت آنها را تضمین کند.

25. رباتیک

این تابع توسط مجموعه‌ای از ترکیب‌های برنامه‌نویسی و الگوریتم‌هایی ساخته می‌شود که دستکاری‌کننده‌ها و محرک‌ها از راه دور با کمک یک سیستم کنترلی کنترل می‌کنند که عمل، پردازش و درک را با کمک سنسورهای بلادرنگ تسهیل می‌کند. هدف رباتیک طراحی ماشین‌ها و آسان‌تر کردن زندگی انسان‌ها است.

26. توسعه نرم افزار/برنامه

این روش توسعه به ایجاد یک برنامه کامپیوتری با مجموعه ای از برنامه های دیگر برای انجام وظایف مختلفی که ممکن است یک کسب و کار به آن نیاز داشته باشد کمک می کند. از محاسبه هزینه‌های ماهانه گرفته تا برنامه‌ریزی گزارش‌های فروش، کسب‌وکار اپلیکیشن از این طریق به خودکارسازی فرآیندها و افزایش هر نوع کارایی کمک می‌کند.

فناوری اطلاعات در تجارت چه می کند؟

فناوری اطلاعات دارای مزایای فراوانی در تجارت است. به برقراری ارتباط بین مردم کمک می کند که به گسترش تجارت کمک می کند. فناوری اطلاعات در کسب و کار به امنیت داده ها و اطلاعات حیاتی کسب و کار کمک می کند. آنها همچنین در ایجاد پایگاه های داده مدیریتی با CRM و سایر ابزارها برای غلبه بر هر گونه چالش عملیاتی جلویی کمک می کنند. این به افزایش کارایی و بهبود سرعت و راحتی کسب و کار کمک می کند. در هر محیط تجاری، فناوری اطلاعات دارای سه حوزه کلیدی است:

  • سخت افزار و زیرساخت فناوری اطلاعات: این بخش در درجه اول بر عملکرد زیرساخت دیجیتال تمرکز دارد.
  • حاکمیت فناوری اطلاعات: این امر صرفاً بر تعیین خط مشی ها و قوانین سازمان تمرکز دارد و هر نوع عملیات مؤثر را تضمین می کند. اما این امر باید با رعایت قوانین و مقررات دولتی اتفاق بیفتد.
  • عملیات فناوری اطلاعات: این بر عملکرد روزمره عملیات فناوری اطلاعات و زیرساخت دیجیتال تمرکز دارد.

مزایای فناوری اطلاعات در تجارت

مزایای زیادی در تجارت فناوری اطلاعات وجود دارد. آنها به برقراری ارتباطات و انتخاب روش های موثر برای شکوفایی کسب و کار کمک می کنند. در اینجا ما چند نکته را یادداشت کرده ایم که تجارت فناوری اطلاعات را بهبود می بخشد.

1. بهره وری

استفاده از فناوری اطلاعات در کسب و کار به افزایش بهره وری در کسب و کار کمک می کند. این به تجزیه و تحلیل سریع داده ها بدون نیاز به هیچ گونه تماس انسانی کمک می کند و تعادل کار در بخش های فناوری اطلاعات را حفظ می کند.

2. امنیت

با کمک اتصال جهانی، همه چیز اکنون در دستان ما است. کارکردهای امنیتی در زمینه IT به شدت توسط افراد فناوری اطلاعات مورد توجه قرار می گیرد تا امنیت پایگاه داده تضمین شود.

3. ارتباطات

زیرساخت های ارتباطی یک جنبه محوری فناوری اطلاعات و خدمات است. این به شناسایی کارایی عملیاتی و استفاده از منابع با ایجاد ارتباط قوی بین مدیریت کننده محصول و کسب و کار کمک می کند.

4. استخدام آنلاین

استخدام آنلاین نقشی حیاتی در حوزه فناوری اطلاعات دارد. فناوری استخدام اغلب تعریف می شود و شامل منبع یابی، غربالگری و ارزیابی نامزدها می شود. با ظهور فناوری اطلاعات، کار آسان تر شده است و استخدام فناوری، یافتن استعدادهای فنی با کیفیت را با کمک خط لوله منبع یابی برای مطابقت با الزامات شرکت تضمین می کند.

5. دسترسی به اطلاعات

این امر به کمک شبکه‌ها و ایستگاه‌های کاری سخت‌افزاری و نرم‌افزاری با کمترین هزینه، حجم عظیمی از اطلاعات را با سرعتی سریع‌تر به دست می‌آورد. این ترکیبی از فناوری است که ترکیب و پیکربندی داده ها را قادر می سازد تا اطلاعات کاملاً جدیدی را ایجاد کند که به تصمیم گیری سریع کمک می کند.

6. تصمیم گیری بهتر

اطلاعات و فناوری دریچه ای برای پردازش حجم عظیمی از داده ها فراهم می کند تا کسب و کار شما را با پتانسیل کامل خود رشد دهد. تصمیماتی که به خاطر کسب و کار گرفته می شود بسیار دقیق خواهد بود. با کمک برخی ابزارهای پیشرفته مانند تجزیه و تحلیل داده و داده کاوی، پردازش داده های مصرف کننده را آسان می کند و با کمک این داده ها تصمیمات کامپیوتری خوبی می گیرد.

7. پایداری

آنها معمولاً این سؤال را مطرح می کنند که آیا و چگونه فناوری اطلاعات و ارتباطات به حفاظت و محافظت از جامعه در برابر هر گونه آسیب کمک می کند و در نتیجه به نسل های آینده اجازه می دهد تا زندگی رضایت بخشی داشته باشند.

نتیجه

بنابراین، در پایان اکنون ما درک بهتری از چیستی فناوری اطلاعات داریم. فناوری اطلاعات ستون فقرات صنعت فناوری مدرن است. این به ما کمک می کند تا بفهمیم چگونه کسب و کار خود را شکوفا کنیم. همچنین به ما کمک می کند تا در مورد جنبه های مختلف مزایای فناوری تصمیمات آگاهانه بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *