رمزارزها چگونه کار می کنند؟

هر آنچه که می خواستید در مورد ارز دیجیتال بدانید

می گویند پول همه چیز را تغییر می دهد. اکثر مردم هر هفته 40 ساعت از وقت خود را با بخشی از پول معاوضه می کنند. درواقع این پول و اعتبار است که تا حدود زیادی تعیین کننده تفریحات، استراحت و به نوعی سبک زندگی افراد زیادی در سراسر جهان است. همانطور که در حال حاضر در سراسر جهان انواع مختلف ارز ها در کشورهای مختلف تبادل می شود، شاهد انواع مختلفی از ارزهای دیجیتال هستیم که هرکدام از آنها دارای ارزش و اعتباری مختلف از دیگری هستند.

برای مثال بیت کوین، تنها یکی از این انواع ارزهای رایج است که امروزه به آن ارزهای دیجیتال نیز می‌گویند. در این مقاله نگاهی دقیق‌تر به این خواهیم داشت که ارزهای دیجیتال چیست، چگونه تولید می‌شوند و چه کارهایی می‌توانید با آنها انجام دهید.

 

کریپتوکارنسی چیست؟

قبل از اینکه در مورد ارز دیجیتال صحبت کنیم، اجازه دهید کمی به عقب برگردیم و به طور کلی تعریف کنیم که ارز چیست. اکثر مردم یک ارز را با سیستم پولی مرتبط می دانند که توسط یک کشور خاص (یا در مورد یورو، گروهی از کشورها) پذیرفته شده است. دلار و یورو به شکل کاغذ یا سکه نمونه های برجسته ای هستند. این ارز فیات نامیده می شود.

در واقع، یک ارز نیازی به تضمین دولت ندارد. ارز صرفاً وسیله ای برای مبادله کالا یا خدمات است. تا زمانی که خریدار و فروشنده فرم مشخصی از پرداخت را بپذیرند، شما یک ارز دارید. میزان پذیرش گسترده یک ارز و حفظ ارزش ثابت دو ویژگی اصلی موفقیت آن است.

کریپتوکارنسی یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است . به شکل فیزیکی مانند پول سنتی وجود ندارد، بنابراین نمی توانید آن را در جیب یا کیف خود حمل کنید. این از بلوک هایی از داده های رمزگذاری شده تشکیل شده است و از طریق یک سیستم انتقال فایل امن به همتا مبادله می شود. عرضه و ارزش آن به فعالیت های خود کاربران همراه با پروتکل های پیچیده ساخته شده در سیستم کدگذاری بستگی دارد که ساختار حاکم را فراهم می کند که به راحتی قابل تغییر نیست.

از این جهت غیرمتمرکز است که بدون هیچ گونه نظارت یا مداخله دولت عمل می کند. به همین دلیل، ارزهای رمزپایه بانک ندارند، و همچنین توسط چیزی مانند شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) که از دلار آمریکا حمایت می‌کند، پشتیبانی نمی‌شوند. یک ضرابخانه سنتی نیز وجود ندارد که این ارزها را ایجاد کند. در واقع، ارزهای رمزنگاری شده توسط ماینرهای مستقل ایجاد می شوند که برای تلاش خود پاداش دریافت می کنند.

بنابراین شما نمی توانید این ارزها را نگه دارید، نمی توانید آنها را به صورت فیزیکی ببینید و آنها به هیچ ارگان دولتی وابسته نیستند. با این حال، به نظر می‌رسد که میلیون‌ها نفر خواهان دسترسی به این ارزهای مدرن هستند و برای به دست آوردن آنها هزینه‌ای پرداخت می‌کنند. بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال پدیده ای هستند که دنیای سایبری را فرا گرفته است.

استخراج ارز دیجیتال چیست؟

برای ایجاد اسکناس های دلاری، به نوعی چاپگر نیاز دارید. برای تولید ارز دیجیتال، به یک کامپیوتر نیاز دارید. ما معمولاً از اصطلاح “سکه” هنگام صحبت در مورد ارز دیجیتال استفاده می کنیم، اما این یک اصطلاح نسبی است.

هر بار که یک گره شبکه یک مسئله خاص و دشوار ریاضی را حل می کند، سکه های جدید تولید می شود یا توسط یک گره « ماین » می شود. با استخراج سکه های بیشتر، معادلات درگیر پیچیده تر می شوند. از نظر فنی، ماینینگ شامل محاسبه هش هدر بلوک است . این هدر شامل یک ارجاع به بلوک قبلی، یک هش از مجموعه ای از تراکنش ها و یک مقدار منحصر به فرد 32 بیتی به نام ” nonce ” است. ایجاد سکه ها در دفتری به نام بلاک چین ثبت می شود .

اگر می خواهید یک ماینر ارز دیجیتال باشید، آماده باشید که مقداری پول خرج کنید. هر پروژه معدنی سنتی، خواه طلا یا سایر مواد معدنی باشد، نیاز به سرمایه گذاری قابل توجهی دارد. Cryptomining تفاوتی ندارد. برای یک ارز رمزپایه محبوب مانند بیت کوین، روزهای استخراج آن در رایانه شخصی شما به پایان رسیده است. امروزه استخراج این سکه ها به قدرت محاسباتی زیادی نیاز دارد.

همچنین انرژی زیادی صرف می شود تا نه تنها سخت افزار ماینینگ نیرو بگیرد، بلکه این سرورهای بزرگ را با سیستم های خنک کننده درجه صنعتی خنک کند. هزینه برق به تنهایی دلیل بزرگی است که چرا دیگر کسب درآمد از استخراج بیت کوین دشوار است. به همین دلیل، اکثر استخراج در کشورهایی مانند چین انجام می‌شود که در آن‌ها برق ارزان است و در آن‌ها «مزرعه‌های» بزرگ رایانه‌های پیشرفته شبانه روزی کار می‌کنند. (همچنین بخوانید: بهره وری (در) انرژی در عملیات استخراج بیت کوین .)

یک روش استخراج غیرعادلانه تر شامل بدافزار استخراج ارز دیجیتال است. ماینرهای غیرصادق بدافزار را در سراسر جهان توزیع می کنند تا کاربران ناآگاه را آلوده کنند. هنگامی که یک دستگاه به کد مخرب آلوده می شود، شروع به استفاده از CPU و منابع حافظه میزبان سخت افزاری خود می کند تا به طور جمعی یک ارز دیجیتال تعیین شده را استخراج کند.

در حالی که یک دستگاه مشتری منفرد به هیچ وجه ظرفیت استخراج ارز دیجیتال را به هیچ درجه معقولی ندارد، تلاش جمعی هزاران دستگاه می تواند. یک کامپیوتر در معرض خطر زامبی نامیده می شود. هکرهایی که این ارتش زامبی ماینرها را کنترل می کنند، در پشت دیگران سود می برند. گسترش بدافزارهای استخراج کریپتو با قیمت ارزها در نوسان است.

 

بلاک چین و ارزهای دیجیتال

هر بحثی در مورد ارزهای دیجیتال در نهایت یک زنجیره بلوکی را در بر می گیرد. بلاک چین پایگاه داده ای است که در آن داده ها در بلوک هایی که به هم مرتبط یا “زنجیره ای” هستند ذخیره می شود. پس از تکمیل یک بلوک، داده های جدید در یک بلوک تازه ذخیره می شوند. از آنجایی که یک ارز دیجیتال مانند بیت کوین غیرمتمرکز است، بلاک چین توسط یک نهاد واحد وجود ندارد و همچنین در یک مکان واحد میزبانی نمی شود. این در سراسر گره‌های شرکت‌کننده در سراسر جهان پراکنده است و هر گره حاوی نسخه‌های یکسانی از بلاک چین است که در هر گره موجود است و از دستکاری یا از دست رفتن داده‌ها جلوگیری می‌کند.

در عوض، زنجیره بلوکی در هزاران رایانه در مکان‌های جغرافیایی مختلف در سراسر جهان پراکنده شده است. علاوه بر این واقعیت که تمام داده های بلاک چین رمزگذاری شده است، پراکندگی این دفتر کل دیجیتال به امنیت ارز می افزاید. بلاک چین همچنین حاوی کپی‌های یکسانی از داده‌ها است که از دستکاری یا گم شدن داده‌ها جلوگیری می‌کند.

بلاک چین شامل رکورد هر سکه ای است که استخراج می شود و زمانی که ایجاد شده است. همچنین شامل هر تراکنش مربوط به ارز است. به‌عنوان مثال، بیت‌کوین‌ها هر بار که مبادله می‌شوند به صورت رمزنگاری امضا می‌شوند.

بلاک چین حاوی رکورد هر سکه ای است که استخراج می شود و زمان ایجاد آن. همچنین شامل هر تراکنش مربوط به ارز است. به عنوان مثال، بیت کوین ها هر بار که مبادله می شوند به صورت رمزنگاری امضا می شوند، که مستلزم آن است که هر کاربر بیت کوین هم یک کلید عمومی و هم کلید خصوصی منحصر به فرد داشته باشد . هر دارنده ارز دیجیتال یک کلید خصوصی دارد که هویت آنها را احراز هویت می کند و به آنها امکان مبادله ارز را می دهد. در حالی که این امر امنیت تراکنش‌ها را در مقابل ارز نقدی معمولی تقویت می‌کند، اما این احتمال آزاردهنده را ایجاد می‌کند که اگر کلید خود را گم کنید، دارایی‌های ارز دیجیتال شما تا زمانی که کلید به درستی بازیابی نشود، بی‌ارزش می‌شود.

بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به طور گسترده ای به رسمیت شناخته شده اجازه شفافیت گسترده ای را می دهند و مشاهده هر تراکنش گذشته را ممکن می سازند. این همیشه صدق نمی کند، زیرا برخی از ارزهای دیجیتال در وب تاریک استفاده می شوند و بر اساس ناشناس بودن ساخته شده اند تا از هویت افراد درگیر در تراکنش محافظت کنند. برخلاف برنامه‌های فین‌تک مانند پی پال، یک تراکنش پس از ثبت در بلاک چین نهایی می‌شود و عملکرد بازپرداخت یا استرداد وجه را حداقل در حال حاضر غیرممکن می‌کند.

با این حال، بلاک چین به دنیای ارزهای دیجیتال محدود نمی شود – همچنین امکان میزبانی قراردادهای قانونی و سایر انواع داده های حساس برای بلاک چین وجود دارد. بسیاری از شرکت های بزرگ به دنبال این هستند که چگونه فناوری بلاک چین را در فرآیندهای ضبط خود بگنجانند.

ارزهای دیجیتال چقدر ارزش پول واقعی دارند؟

یک ارز دیجیتال مانند هر دارایی است. ارزش آن چیزی را دارد که کسی حاضر است برای آن بپردازد. برخلاف یک پول ملی، ارزش ارز دیجیتال دائماً در نوسان است و در برخی مواقع این نوسان بسیار زیاد است. در حالی که یک اسکناس 1 دلاری صرف نظر از زمان دریافت یا خرج کردن آن یک دلار ارزش دارد، قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در بازه های زمانی مختلف متفاوت خواهد بود. برای مثال در حالی که ارزش هر بیت کوین در آوریل 2020 به حدود 5000 دلار کاهش یافته بود، در ژانویه 2021 به بیش از 40000 دلار رسید.

بیت کوین در سال 2009 ایجاد شد که در آن می‌توانستید یک بیت‌کوین را با یک سکه بخرید. ارزش این ارز دیجیتال در سال 2017 به بیش از 20000 دلار در هر سکه افزایش یافت و سپس به سمت پایین سقوط کرد. این نوسان شدید به عنوان یک بازدارنده در پذیرش آن به عنوان یک ارز عملی عمل می کند.

حامیان ارزهای رمزنگاری شده معتقدند که بیت کوین و سایر ارزها مانند طلا یک محافظ تورم عالی هستند. پول‌های ملی مانند دلار آمریکا زمانی توسط طلا یا نوع دیگری از کالا پشتیبانی می‌شد، اما دیگر اینطور نیست.

اکثر ارزهای فیات با هیچ چیز دیگری جز شهرت کشور صادر کننده آن پشتیبانی نمی شوند. این بدان معناست که دولت‌ها می‌توانند برای حمایت از مخارج با کسری بالا، هر چقدر ارز که می‌خواهند چاپ کنند. گسترش یک ارز می تواند منجر به تورم بالا شود زیرا ارزش دلار در طول زمان تضعیف می شود. این بدان معناست که قدرت خرید ارزهای فیات به مرور زمان کاهش می یابد.

در برخی جنبه ها، ارزهای دیجیتال امن تر از پول سنتی تلقی می شوند. برخلاف ارزهای کاغذی، ایجاد یک ارز دیجیتال تقلبی اگر نگوییم غیرممکن، بسیار دشوار است. این واقعیت ایمان مردم را به ارز افزایش می دهد.

برخلاف ارزهای فیات، ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین دارای سقف مشخصی برای استخراج تعداد زیادی از ارزها هستند. از این عدد محدود به عنوان ضامن کلیدی ارزش یاد می شود. مدل بیت کوین اجازه می دهد تا در مجموع 21 میلیون سکه استخراج شود. در حال حاضر، حدود 18.5 میلیون بیت کوین در گردش است. پس از رسیدن به عدد سقف، میزان عرضه در سیاره به حداکثر می رسد و عملیات استخراج به طور دائم متوقف می شود.

اتریوم، دومین سکه دیجیتال پرطرفدار، 72 میلیون سکه خواهد داشت. علاوه بر داشتن یک عدد هارد، نرخ تولید برای این ارزهای دیجیتال به مرور زمان کاهش می‌یابد زیرا محاسبه معادلات ریاضی بیشتر و بیشتر طول می‌کشد. در مورد بیت کوین، نرخ استخراج هر چهار سال تقریباً 50 درصد کاهش می یابد. به این دلایل، بسیاری از حامیان ارزهای دیجیتال استدلال می کنند که بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال ارزش خود را بهتر از اسلاف فیات خود حفظ می کنند. شکاکان و بدبین ها اشاره می کنند که هیچ تضمینی وجود ندارد که فرمولی که فرآیند استخراج بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال را الزامی می کند، پس از رسیدن به سقف ها تغییر نکند.

چگونه می توانید ارزهای دیجیتال را دریافت کنید؟

در حالی که فقط هر کسی نمی تواند ارزهای دیجیتال را استخراج کند، هر کسی می تواند آنها را از طریق اینترنت خریداری کند. خرید ارزهای دیجیتال از طریق صرافی معاملات ارز دیجیتال انجام می شود. یکی از محبوب ترین آنها کوین بیس است .

صرافی های مختلف با ارزهای دیجیتال متفاوت معامله می کنند. برای خرید یکی، باید یک حساب کاربری در صرافی ایجاد کنید، که سپس یک کیف پول دیجیتال برای نگهداری سکه های شما صادر می کند. شما مجبور نیستید یک سکه کامل بخرید، که این چیز خوبی است زیرا بسیاری از ما ده ها هزار دلار برای خرید یک سکه در دست نداریم. در حالی که می توانید برخی از ارزهای دیجیتال را با دلار آمریکا خریداری کنید، برخی دیگر به بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال نیاز دارند که فرآیند خرید را پیچیده می کند.

 

چرا از ارز دیجیتال استفاده کنیم؟

علاوه بر جذابیت ثروتمند شدن از طریق سرمایه گذاری و سفته بازی در ارزهای دیجیتال، دلایل خوبی برای استفاده از ارزهای دیجیتال برای خرید و فروش کالاها و خدمات وجود دارد.

از آنجایی که رمزارزهای محبوب با هیچ دولتی مرتبط نیستند، لازم نیست نگران نرخ ارز بین المللی باشید. شما می‌توانید به راحتی بیت‌کوین را با افراد دیگری در آن سوی دنیا مبادله کنید که می‌توانید با کسی که در کشور خودتان زندگی می‌کند، آن را تبدیل به یک ارز غیررسمی بدون مرز کند. رویاهای ایجاد بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به عنوان یک ارز جهانی واقعی ممکن است کوتاه مدت باشد. هند قانونی را در سال 2021 معرفی کرد که در صورت تصویب قانونی، همه ارزهای رمزنگاری خصوصی غیر از ارزهای ملی در آینده را غیرقانونی می کند.
برای تبادل ارزهای دیجیتال نیازی به حساب بانکی ندارید. برای انجام تراکنش نیازی به کسب اجازه بانکدار ندارید. لازم نیست نگران کارمزدهای بانکی، حداقل موجودی حساب یا میزان امتیاز اعتباری خود باشید. از آنجایی که تنها چیزی که نیاز دارید یک برنامه در گوشی هوشمند یا دستگاه محاسباتی خود است، ارزهای دیجیتال بسیار متحرک هستند.
مبادلات مبادله ای به صورت همتا به همتا انجام می شود، بنابراین نیازی به میانجی یا واسطه ای نیست که برای پردازش تراکنش تقاضای یک برداشت کوچک را داشته باشد. برخی از صرافی های برتر P2P حتی هزینه ای دریافت نمی کنند.
در حالی که تمام تراکنش های بیت کوین در بلاک چین شفاف هستند، هویت های شخصی شفاف نیستند. برخلاف کارت اعتباری، برای تکمیل تراکنش نیازی به ارائه اطلاعات شخصی مانند نام و آدرس خود ندارید. در حالی که ارزهای رمزنگاری شده کاملا غیرقابل ردیابی نیستند، نسبت به سایر تراکنش های آنلاین، حریم خصوصی بالاتری ارائه می دهند.
ارزهای دیجیتال به ویژه برای معاملات آنلاین مناسب هستند. از آنجایی که افراد بیشتر و بیشتری ترجیحات خرید خود را به خرده فروشان آنلاین تغییر می دهند، مصرف کنندگان پذیرای ارز آنلاین جهانی خواهند بود.

چند ارز دیجیتال وجود دارد؟

در حالی که بیشتر ما روزانه فقط از یک ارز واحد استفاده می کنیم، 180 ارز در سراسر جهان توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است. وقتی صحبت از ارزهای دیجیتال به میان می‌آید، هیچ‌کس نمی‌داند که امروزه دقیقاً چند ارز در گردش هستند. در حالی که تا امروز نزدیک به 8000 ارز دیجیتال ساخته شده است، بسیاری از آنها در طول راه محو شده اند.

برآوردها حاکی از آن است که امروزه بین 4000 تا 5000 ارز دیجیتال در گردش وجود دارد. بیت کوین با تقریباً 62 درصد سهم بازار، بزرگترین در دنیای رمزارز است. علیرغم جایگاه غالب آن در بازار، منشا آن تا حدودی معمایی است زیرا هیچ کس به طور قطع نمی داند چه کسی آن را برای اولین بار ایجاد کرده است، این ایده در مقاله ای با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو در سال 2008 منتشر شد.

5 ارز دیجیتال برتر در مجموع حدود 80 درصد از بازار را به خود اختصاص داده اند. اکثریت قریب به اتفاق سکه های کریپتو در جهان امروز ارزشی ندارند. برخی از آنها به عنوان یک سرگرمی یا شوخی توسط برنامه نویسان فردی ساخته شده است. با این حال، حتی برخی از این ارزهای دیجیتال گهگاه در کانون توجه قرار می گیرند. در فوریه سال 2021، یک سکه دیجیتالی کمتر شناخته شده که در سال 2013 به نام Dogecoin ایجاد شد، پس از ظاهر شدن در هیئت مدیره Reddit در طول دیوانگی GameStop، شاهد افزایش بیش از 800 درصدی ارزش آن بود.

برخی از محبوب‌ترین سکه‌های جایگزین بیت‌کوین عبارتند از اتریوم، لایت کوین، بیت‌کوین، کش و ریپل. اتریوم دومین پلتفرم محبوب بلاک چین به دلیل گسترش آن فراتر از استخراج و تراکنش های سکه است. امروزه خدمات اضافی از جمله عملکرد قرارداد و توسعه برنامه توزیع شده را ارائه می دهد.

بیت کوین کش نمونه ای از ارزهای رمزنگاری شده فورکی یا اسپین آف است. فورک زمانی اتفاق می افتد که کاربران یا توسعه دهندگان تصمیم می گیرند که نیاز به تغییر اساسی برای ارز داشته باشند. این تغییر منجر به یک بلاک چین جدید می شود.

آیا کسی می تواند یک ارز دیجیتال بسازد؟

پاسخ این است که بله، هر کسی می تواند ارز دیجیتال خود را ایجاد کند. این یک دلیل اصلی است که چرا در جهان امروز تعداد زیادی وجود دارد. البته، برای ایجاد سکه‌های دیجیتال، به تعداد زیادی سکه واقعی نیاز دارید تا بتوانید هزینه ساخت آن را تامین کنید، زیرا سخت‌افزار مورد نیاز به سرمایه‌گذاری قابل توجهی نیاز دارد.

همچنین باید مهارت های برنامه نویسی گسترده ای داشته باشید یا فردی را بشناسید که مایل به ارائه مهارت های خود است. دلیلش این است که شما باید یک بلاک چین برای پشتیبانی از ارز دیجیتال شخصی خود به همراه هش که همه چیز را رمزگذاری می کند ایجاد کنید. برنامه نویسان بلاک چین، تقاضای زیادی دارند و ارزان نیستند.

در مرحله بعد، باید یک سیستم امنیت سایبری گسترده با دفاع قوی پیاده سازی کنید، زیرا ارزهای دیجیتال هدف رایج هکرها هستند. حتی اگر سرمایه گذاری ارز دیجیتال شما موفقیت آمیز باشد، یک نفوذ جدی توسط هکرهای خارجی می تواند ارزش و اعتبار آن را یک شبه از بین ببرد. تلاش نهایی، جلب علاقه کافی برای ایجاد یک جامعه آنلاین حامی است. فقط پس از تکمیل این مراحل اولیه می توانید یک پیشنهاد اولیه سکه (ICO) را منتشر کنید.

این شبیه به عرضه اولیه عمومی (IP) سهام تازه معامله شده است. با تلاش زیاد و کمی شانس، ICO شما ممکن است بودجه کافی برای پرداخت هزینه های اولیه شما به همراه داشته باشد.

 

Crypto تازه شروع شده است

به طور نسبی، بازار ارزهای دیجیتال هنوز در مراحل ابتدایی خود است. ما در مراحل اولیه توسعه آن هستیم. علاقه به فناوری بلاک چین به تنهایی در جامعه شرکتی در حال افزایش است زیرا کسب و کارها به تلاش برای استفاده های نوآورانه جدید از این پلت فرم ایمن و چابک ادامه می دهند.

بسیاری متقاعد شده‌اند که ارزش ارزهای دیجیتال در سال‌های آتی افزایش می‌یابد و برخی از تحلیلگران سرمایه‌گذاری در سال 2024 قیمت 100000 دلاری بیت‌کوین را در آینده‌ای نه چندان دور پیش‌بینی می‌کنند. از آنجایی که تجارت جهانی حتی فراگیرتر می‌شود و دولت‌ها در سرتاسر جهان به شیوه مخارج کسری خود ادامه می‌دهند، حدس و گمان فزاینده‌ای وجود دارد که ارزهای دیجیتال روزی به ارز ترجیحی مصرف‌کنندگان جهانی در همه جا تبدیل خواهند شد.

از اینکه تا انتهای این مقاله با وارش وب همراه بوده اید بسیار خرسندیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *